Opgewonden van een pot linzen, hoe speel je dat?

‘Ohhh, ze is heel klein’

Als ik binnenkom bij de training hoor ik de deelnemers vaak opgelucht ademhalen. ‘Ohhh, ze is heel klein’, “Ze oogt helemaal niet agressief” ‘Die kan ik wel aan!’ ‘Oei’, denk ik dan. Want het wordt hard werken om daaraan voorbij te kunnen gaan en de cursisten toch te bedienen van leermomenten.

Geloofwaardig agressie en persoonlijkheidsproblematiek neerzetten

Ik vertrouw er op dat ik allerlei vormen van agressie en persoonlijkheidsproblematiek geloofwaardig neer kan zetten. Maar ook afgelopen jaar kreeg ik weer een aantal verassende en uitdagende beschrijvingen. Want wat als het gaat om een krabbende, bijtende en zichzelf slaande persoon? Een vrouw die denkt dat haar buik ontploft na een slokje water? De man die seksueel opgewonden raakt van een pot linzen? Of de zeer intimiderende man van zo’n 100 kilo die dreigt het personeel overhoop te schieten?

‘Ja, dit is precies wat ik bedoel!’

In de eerste minuut van de simulatie ontstaat er onrust bij de kijkende cursisten. Er volgt een time-out en de cursist roept: ‘Ja! Dit is precies wat ik bedoel!’ ‘Mooi’, denk ik, ‘Het gedrag klopt en nu kunnen we echt aan de slag met de inhoud en interventies.’ Nu kan IK opgelucht ademhalen!

KIES legt uit: Praktijksimulaties

Tijdens de trainingen maken wij graag gebruik van trainingsacteurs. We sluiten met de praktijksimulaties graag zo goed mogelijk aan bij de werkelijkheid van de cursisten. En om de simulaties zo realistisch mogelijk te laten zijn, vragen we vaak de cursisten casuïstiek aan te leveren, waarbij het uiteraard om lastig gedrag gaat. Deze momenten zijn een fantastische mogelijkheid om al het geleerde in de praktijk te brengen, voordat je weer in die echte, soms vreemde, praktijk aan de slag gaat.