Jeugdzorg en Jeugd GGZ

Als hulpverlener binnen de jeugdzorg krijg je met veel mensen te maken.

Helaas hebben veel jeugdzorgwerkers te maken met grensoverschrijdend gedrag. Niet alleen van de jeugdigen maar soms ook van ouders en/of verzorgers.  Dit kan uiteenlopen van verbaal boos worden, schelden, bedreigen en intimidatie tot zelfs fysieke agressie.

Om zo goed mogelijk met ongewenst gedrag of agressie om te gaan, wil KIES graag ondersteunen en training  geven op het gebied van weerbaarheid en stress regulatie. Zodat je als hulpverlener binnen de jeugdzorg en als organisatie zelf, bij ongewenst gedrag de mogelijkheden krijgt om hiermee om te gaan.
Ook besteden we tijdens onze trainingen aandacht aan wat kan en mag binnen de kaders van de wet. Om zo de eventuele handelingsverlegenheid die vaak ontstaat in crisissituaties te verkleinen.

Misschien zijn onderstaande voorbeelden van Rene (begeleider binnen jeugdzorg) herkenbaar en ben je net als hem op zoek naar mogelijkheden om te gaan met agressie en gedrag dat onwenselijk en onwerkbaar is.

‘Ik had een redelijke vertrouwensband opgebouwd met een jongere en helaas ontstond er een conflict waarin hij fysiek moest worden begrensd. Tijdens dit conflict werd hij zo gefixeerd op mij als begeleider dat hij doodsbedreigingen deed richting mij. Ik sloeg dicht en wist niet goed hoe te handelen. Daarna bleek dat ik me geraakt voelde en bleef ik het lastig vinden om hem te begeleiden. Achteraf had ik gewild dat ik meer handvatten had gehad om er goed mee om te gaan in het moment en achteraf. Bijvoorbeeld hoe je het contact weer kunt herstellen.'

Doordat al onze trainers uit de gezondheidszorg komen en naast hun trainingsactiviteiten nog werkzaam zijn, kunnen we een bijdrage leveren aan een verhoging van de weerbaarheid.

Kies heeft ook met veel enthousiasme een bijdrage geleverd aan het Dwang en Drang congres in november 2019, dat speciaal in het teken stond van jeugdzorg.

Agressietrainingen voor de jeugdzorg

Word fysiek en mentaal sterk en weerbaar met de agressietrainingen voor de jeugdzorg. Door gebeurtenissen die in het verleden veelvuldig in het nieuws zijn geweest is men regelmatig angstig het verkeerde te doen. Voor ieder team is het prettig als er meer eenheid komt in wanneer en hoe te handelen. Niet alleen bij fysiek ingrijpen. Dit leidt tot situaties waarbij men denkt dat agressie of bedreigingen onderdeel zijn van het werk wat zij doen. Op langere termijn veroorzaakt dit veel stress en onvrede met het werk.

Inhoud van de training

We behandelen de verschillende vormen van agressie inclusief voorbeelden. Je leert verschillende communicatie technieken om zo te kunnen de-escaleren en confronteren. Je weet dan hoe het beste kan worden omgegaan met de verschillende vormen van agressie. Daarnaast gaan we de dieper in op visievorming over verbale agressie. Is agressie bijvoorbeeld een nood? Heeft het een boodschap of is het crimineel gedrag?

Om hier goed mee om te gaan, speelt ook je eigen reactie een rol. Met deze module krijg je inzicht in:

  • Wat voor signalen iemand afgeeft.
  • Hoe je lichaam reageert op stress en wat waarneembaar is.

Daarnaast krijgt elke cursist een eigen ‘blauwdruk’ van waarneembare fases van stress.

Met eenvoudige ervaringsoefeningen leer je dat je primaire schrikreactie een functie heeft en dat dit je basis is voor je fysieke weerbaarheid.

Je leert wat afstand en nabijheid doet met jezelf en met de agressor. Ook leer je hoe je op een veilige manier jezelf afweert bij fysieke agressie.

Daarnaast komen er eenvoudige bevrijdingstechnieken aan bod, zodat je weet hoe je jezelf veilig losmaakt als je wordt vastgepakt.

Door oplopende spanning en stress is het namelijke moeilijker om aangeleerde vaardigheden toe te passen. Het doel van deze technieken is om kennis en aangeleerde weerbaarheidstechnieken makkelijker toe te kunnen passen.

Waarom is dit belangrijk? Agressie heeft bijna altijd een opbouw en door het gedrag te plaatsen in het crisisontwikkelingsmodel, leer je welke emoties iemand heeft en hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

Tijdens deze module krijg je inzicht in:

  • Hoe en wanneer je het beste de confrontatie aan kunt gaan;
  • Hoe en wanneer je de situatie kunt de-escaleren.

Door echt praktisch te oefenen, leer je het volgende:

  • Je krijgt inzicht in je eigen handelen.
  • Je leert welke communicatietechnieken werken om weerbaarder te worden.

Veiligheid is een integraal onderdeel van deze module. De trainingsacteur geeft daarom op een veilige en opbouwende manier feedback aan iedereen.

Onderwerpen in deze module zijn

  • Visievorming t.a.v. veilig fysiek ingrijpen.
  • Trainen van humane teamtechnieken.
  • Veilige benadering door formatie loop op de-escalerende manier.
  • Stresshuis: Inzicht in waarneming bij stress bij fysieke agressie.
  • Voor en nabespreking.
  • Scenariotraining: praktisch trainen met fysiek ingrijpen.

Resultaat: Medewerkers voelen zich vertrouwd en zeker bij het toepassen van de teamtechnieken in hun praktijk.

Logo Kies

Maak kennis met onze persoonlijke wijze van aanpak

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.