Training

Gezondheidscentra: grensoverschrijdend gedrag

Leer om te gaan met grensoverschrijdend gedrag en agressie in gezondheidscentra.

Er is steeds meer druk komen te staan op de zorg die we allemaal nodig hebben. Logischer wijs is er steeds meer agressie in gezondheidscentra. Zoals bij apotheken, huisartsen-, tandartsen- en fysiopraktijken. Mensen ervaren meer frustratie of ongeduld door lange wachttijden, hogere kosten, communicatieproblemen of andere situaties die hun verwachtingen niet waarmaken. Onze trainers hebben veel ervaring in de gezondheidszorg en leren je hoe je op een veilige en toch vriendelijke manier omgaat met agressie in gezondheidscentra.

Inhoud van de training

We behandelen de verschillende vormen van agressie inclusief voorbeelden. Je leert verschillende communicatie technieken om zo te kunnen de-escaleren en confronteren. Je weet dan hoe het beste kan worden omgegaan met de verschillende vormen van agressie. Daarnaast gaan we de dieper in op visievorming over verbale agressie. Is agressie bijvoorbeeld een nood? Heeft het een boodschap of is het crimineel gedrag?

Om hier goed mee om te gaan, speelt ook je eigen reactie een rol. Met deze module krijg je inzicht in:

  • Wat voor signalen iemand afgeeft.
  • Hoe je lichaam reageert op stress en wat waarneembaar is.

Daarnaast krijgt elke cursist een eigen ‘blauwdruk’ van waarneembare fases van stress.

Door oplopende spanning en stress is het namelijke moeilijker om aangeleerde vaardigheden toe te passen. Het doel van deze technieken is om kennis en aangeleerde weerbaarheidstechnieken makkelijker toe te kunnen passen.

Door echt praktisch te oefenen, leer je het volgende:

  • Je krijgt inzicht in je eigen handelen.
  • Je leert welke communicatietechnieken werken om weerbaarder te worden.

Veiligheid is een integraal onderdeel van deze module. De trainingsacteur geeft daarom op een veilige en opbouwende manier feedback aan iedereen.

In onze trainingen combineren we kennis en vaardigheden m.b.t. crisissituaties. O.a. hoe je zorgt voor ieders veiligheid bij een dreigende situatie. Daarbij richten we ons op de samenwerking met elkaar binnen het gebouw en oefenen we bijv. hoe je zo veilig en de-escalerend mogelijk iemand uit het pand krijgt en wanneer en hoe je externe hulp inschakelt.

Bij teamtrainingen wordt meer aandacht besteed aan de teamsamenwerking. Hoe zorg je voor sociale veiligheid en hoe vertaal je dit naar het contact met patiënten om grensoverschrijdend gedrag en agressie te voorkomen of beter te hanteren.

Logo Kies

Maak kennis met onze persoonlijke wijze van aanpak

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.